Mi a Szertár?

Egy blog minden szerdán megjelenő új videoszösszenettel. Amolyan természettudományos-technikai ismeretterjesztő videoblog.

robilaci (kukac) gmail (pont) com

A Firefox jól bírja az oldalt. Azzal nézd! =)

Utolsó bejegyzések

  • Iván Gábor IGe: Meghívó egy szakblogba: egely-wheel-egely-kerek.blog.hu/ (2012.05.27. 12:41) Új Szertár
  • marci9999: Egy jóü kísérletezós honlap www.science.freewb.hu (2011.10.19. 11:35) Új Szertár
  • tesz-vesz: hol lehet nitrogént beszerezni? mert úgy tudom az autótolvajok is ezt használják a kormányzár, és ... (2011.04.18. 21:41) Robbantás közterületen
  • GUMA: szia robi most bocs hogy tegetleg de szeretnék késziteni egy füstbombát ami kb 2 percg tart ha tut... (2011.02.05. 15:21) Új Szertár
  • markokos: Ez jó de én tudok jobbat csak más eszközökel olaj és ecet az olaj legyen alul és az ecet re tegyél... (2011.01.15. 16:15) Olcsó bornak híg a leve
  • Utolsó 20

Címkék

Összes címke

Hobbi-munkahelyem

Partner oldalak

Írd fel magad!

Hálaadás

Akik nélkül nem - így - jött volna létre a Szertár:
  • Fodor Tamás (D'N'S Stúdió)
  • Eszenyi "aaaTom" Tamás
  • Szigetvári Áron
Köszi, srácok! =)

Fehér tabletta, fekete kígyó

2008.10.29. 23:01

Ettől a fehér tablettától fekete kígyókat fogtok látni. Avagy egy hagyományos iskolai kémiai kísérlet, némiképp felturbózva.

A múlt heti adás után felvetődött a fórumban, hogy mi történik, ha egy diák megismétli, amit a suliban - netán a Szertáron (-ban?) - lát. A mostani videóból egy ilyen esetre is fény derül.

Na meg szó lesz azokról a fehér tablettákról is, amelyektől fekete kígyókat láthatunk. Lehet, hogy egy kicsit kockára sikerült, de azért jó szórakozást. 

 

 

És ne gyújtsátok fel a házat! És ne igyatok 96%-os etanolt! Metanolnak meg a közelébe se menjetek! Az apró részeket meg könnyen lenyelhetitek, és fulladást okozhatnak. Van még valami óvintézkedés, amit kihagytam?

Zsiros László Róbert

38 komment

Címkék: konyha alkohol veszélyes égés kémia szódabikarbóna cukor karamell

A bejegyzés trackback címe:

https://szertar.blog.hu/api/trackback/id/tr82739601

ghaabor 2008.10.29. 23:48:04

Ez nagyon jó, tetszik, valószínűleg meg fogom csinálni, csak egy rövid kérdés. 96%-os alkoholt honnan tudok szerezni? ;)

crok 2008.10.29. 23:57:39

Minden héten valami érdekesség :)
Miközben néztem a videót az egyik South Park rész ugrott be, ott akkora ilyen kígyót csinálak, hogy több tíz ember lángszóróval gyújtotta be és aztán egész Amerikán "végigsöpört :D"

ghaabor 2008.10.30. 00:01:38

Igen, az nagyon komoly rész :D

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2008.10.30. 08:41:07

Crok: komolyan? nem láttam. =( linket hozzá, de izibe! =)))

Ghaabor: vegyszerboltban. jó drága. =( de valami tömény pia is jó hozzá (vodka, pálesz, stb). akkor ugyan lassabban szárad ki, meg begyújtani is nehezebb, de működik.

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2008.10.30. 08:49:12

Ja, múlt héten egy 25-30 cm átmérőjű "pirulát" láttam begyújtani. Egy irdatlan nagy kígyó lett belőle. Tulajdonképpen azt kicsinyítettem le emberibb léptékűre. De lehet, hogy egyszer poénból csinálok majd egy nagyon nagyot. Egész szószparkot be fogja kebelezni. =)

gatsy 2008.10.30. 09:18:49

E!

Igen jó volt!

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.10.30. 11:37:21

Nem tudom ugyan ez volt-e, de mi kémcsőbe csináltunk ilyet.

Nádori Gergely 2008.10.30. 11:46:36

Festékboltban lehet kapni vízmentes szeszt, ami sokkal olcsóbb, mint a vegyszerbolti alkohol, de ugyanaz.

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2008.10.30. 12:44:11

BKV figyelő: szerintem az a cukor + kénsav reakció volt. Az is gyorsan elszenesedik, és "megnő". De az már a h2so4.blog.hu - ra tartozik. =))))) Már csak a kénsav miatt... =)

Nádori: uh, köszi a tippet. Ideje költségcsökkenteni. =) Próbáltam tegnapelőtt mással is begyújtani (lakkbenzinnel), de azzal egyrészt a lángtól semmit nem lehetett látni, másrészt egy pillanat alatt egy fekete hólyagos izé termett a homokon.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.10.30. 13:07:37

A south park-i óriáskélgyó is hasonló módszerrel készült? :)

ghaabor 2008.10.30. 22:59:35

Nah köszi a tippet, akkor megnézem ezt a vízmentes szesz dolgot

Minusz 2008.10.31. 11:07:28

96%-ost alkoholt akár valamelyik barkács áruházban denaturált szesz néven,én spec asszem bricostorban vettem 1l-es kiszerelésben(egyébként abban a maradék 4%metanol,menjél el egy gógyszertárba és vegyél bórsavat,gyújtsd meg,és szép zöld lángja lesz,a receptet egy kedves piromán kolégám találta ki,itt van részletesebben: evilblaze.extra.hu/cikk2.htm

jah,és a festékbolt-mezőgazdasági bolt vagy/és gyógyszertár párosítás segítségével elég érdekes dolgokat lehet csinálni :D kezdve a termittől,lőportól,villanóportól(alias a filmekeli flashbangekben is ez van:D) egészen a TNT-ig vagy dinamitig(ha azt mondom hogy RDX,HMX vagy PETN atól nem sokan lesznek okosabbak,persze az utóbb felsoroltakhoz kelleni fog még egy kis tudás,vegyszerbolt vagy jó kapcsolatok alapanyagokhoz,de akkor ez ember jobb ha tudja hogy benne van a pakliban a házkutatás bírósági tárgyalás,esetleg börtön,ezeket csupán érdekességként említettem és én természetesen egyiket se csináltam még:D)

Minusz 2008.10.31. 11:09:42

jah,hülyén fogalmaztam bórsavas résznél:szal ....vegyél bórsavat(nem kell fosni,egy fehér kristályos anyag por formában árusítva),keverd össze a denaturált szeszel,és gyújtsd meg....

Eszkiesz 2008.10.31. 22:03:34

Laci! Vagy Robi!? (Bocs, de nem tudom, melyiket használod.:)
Lenne kedved kipróbálni valamit, ha még van tartalékban ilyen cukortablettád?
Mégpedig azt, hogy amikor meggyújtod, ne alkohollal megnedvesített homokra tedd, hanem a tablettát forgasd bele cigarettahamuba, tedd valamilyen nem gyúlékony felületre és úgy próbáld meggyújtani. Kíváncsi vagyok, így is sikerül-e. (Aztán, ha esetleg kipróbálod, légy ám óvatos, nehogy felgyújtsd a házat!:)

Az egy jól bevált kísésrlet a katalitikus hatás bemutatására, hogy a kockacukor nem gyújtható meg, de ha cigarettahamuba (vagy teafűbe) forgatjuk, akkor annak az anyagai katalizálják az égését, és így elég könnyen meggyullad.

szityu 2008.11.02. 02:11:36

Helló!

A vonatkozó South Park-rész a 2. évad 8. epizódja, itt megtekinthető: www.southparkstudios.com/guide/208

Szerintem abban higany-tiocianát bomol (jutúb: www.youtube.com/watch?v=dX7xeF-ywxc ), mert a "hivatalos" verzióban az van, de az (1) csúnyán mérgez égés közben, (2) marha nehéz háztartási boltból beszerezni, szóval a te verziód sokkal jobb, köszönet érte :-)

Ez meg durva horror: www.youtube.com/watch?v=yN9pioJWTk0

üdv,
Szityú

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2008.11.02. 08:42:35

Eszkiesz: ok, majd egyszer talán megcsinálom. (Bár egész halkan bevallom, hogy nekem annyira nem jön be az a kísérlet. =) De majd igyekszem én sem felgyújtani a házat. =))) )

Szityu: Köszi a szószpark-linket. Most emiatt fogok elkésni munkából. =)))))) A higany-tiocianátos is nagyon ott van. =))) Aztán meg elkezdtem nézni a többi videójukat. Most már tuti kirúgnak. =))))

crok 2008.11.04. 15:43:59

sebaj, majd szervezünk gyűjtést a felszerelésre meg netre :D

Tomato 2008.11.04. 20:56:49

Megcsináltam a kísérletet a gyerekimnek. (6,8) Imádták!!!

Cucc · http://cucc.ath.cx/ 2008.11.05. 17:44:49

ez kurva jóóó

Tra Pista 2008.11.05. 21:28:40

Sziasztok! Ez nagyon állat :)Holnap ezt beviszem kémiaszakkörre. Csak 1 kérdésem lenne. Muszáj megvárni míg a tabletták kiszáradnak, vagy ha nedvesen gyújtom be az is jó? Előre is köszi a választ :)

Tra Pista

boldogember96 (törölt) 2008.11.05. 22:26:36

Jó kísérlet volt! A második legjobb, mert a number 1 a lézeres-hangos kísérlet. Te egyébként kémia tanár vagy? Ha nem, akkor honnan tudsz ennyi kísérletet? Megköszönném, ha segítenél előállítani egy atombombát a pincénkben, mert kicsit kezd elegem lenni a szomszédomból, és rá akarok ijeszteni. Köszi:

Zombi Miklóska

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2008.11.05. 23:17:38

Tra Pista: nem kell megvárni, viszont úgy tudod tárolni sokáig. elvileg úgy is működik, hogy csak összekevered a cukrot meg a szódabikarbónát, kicsit belocsolod alkohollal, és meggyújtod (elvileg...nekem nem sikerült) =)

Mikey Zombie: uhh, nem vagyok az! =) hát, mindenhonnan. kollégáktól, internetről, könyvekből, mindenféle ismeretterjesztős megmozdulásokon, stb. az atombomba egyszerű: 1 kg atomhoz adjál másfél kg bombát. begyújtod, elszaladsz, és kész.

Minusz 2008.11.06. 18:15:33

Mikey Zombie:elmondanám neked hogy kell atombombát csinálni,de nincs meg hozzá a felszerelésed,helyed,pénzed a vegyszerekhez(ráadásul a fluort nem szívesen dobálják csak így mindenki után:-D),a bányákhoz,stb,de van annál sokkal egyszerűbb és hatásosabb:Djah és olcsóbb:D

www.youtube.com/watch?v=PeWuSnioJHU

pl ez a bumm kemény 600-700ft-ba került nekik,ha Mo.-n laknának,de pl ha szlovákok csehek,lengylek lettek volna az elkövetők kevesebből is kijött volna nekik hogy csak környező országokat említsek:D

nah a viccet félretéve a rendőrök nem fogják díjazni ha pár q uránszurokércet találnak a pincédben:D(bár az ezelőtt leírtak télleg igazak voltak:D)

acetylcholin · http://weblaboratorium.hu 2008.11.13. 11:12:21

Szép munka, még középiskolás koromban láttam a Fáraó kígyója c. kísérletet, amit szívesem megcsináltam volna otthon, de sajnos higany-cianidot nem sikerült szereznem (valószínűleg jobb is)… ha ezt tudtam volna .

imre93 2009.05.06. 19:12:41

amm bort is lehet hozzá használni?

imre93 2009.05.06. 19:13:39

vagy hígítóval?

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.05.06. 19:14:51

@imre93: nem. annak túl alacsony az alkohol-tartalma, nem tudod meggyújtani. hígítót ne használj. nem túl egészséges...

imre93 2009.05.06. 19:25:02

@Zsiros László Róbert: akkor csak viszki jó ?? vagy egy pálinka :S sör?

Horry (törölt) 2009.06.08. 17:58:03

Hello!
Nekem nem adtak alkoholt , bár én gyógyszertárban kértem... Azt mondták, hogy csak receptre lehet kérni...
Vagyis akkor amradt az, hogy pálinkával csinálom! Még csaka nnyi kérdésem lenne, hogy ki kell szárítani a tablettákat, és utánna gyújtani, vagy mehet egyből, nedvesen!
Horry vtam!!;)

Horry (törölt) 2009.06.08. 19:45:35

Nahm! Végülis megcsináltam a kísérletet, de spiritusszal, amiben 85% a metilalkohol. Így kijött egy kb. 10 cm-es kígyó. Ha esetleg szerzek metilalkoholt, és azzal csinálom, akkor hosszú fog kijönni, mert fontos lenne, hogy nagy látvány legyen az osztályom előtt. előre is köszi

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.06.08. 20:32:43

@Horry: ETILT! NE METILT!!! Beszélj előtte a kémiatanároddal, kérjél tőle. Biztos szívesen ad, és segít a kísérletben!

Horry (törölt) 2009.06.09. 14:22:12

ok! Most legalább tudom a külömbséget... sosem tudtam megjegyezni.
egy utolsó kérdés:
ha a tablettákat kiszárítottam, akkor utánna be kell alkoholozni, hogy újra begyújtsuk, vagy csak alá kell önteni?

Gábor14 2009.08.05. 10:30:03

Heló nekem nagyon tetszik a kísérlet.Tudnál nekem olyan anyagot mondani ami valamien színt ad a kígyónak? A választ előre is köszönöm.

akos12488 2009.08.06. 09:48:14

@Gábor14: szerintem a cukor égése miatt minden esetben fekete lesz a kígyó de próbálkozz ételfestékkel lehet h bejön :D

akos12488 2009.08.06. 09:49:26

@Horry: szerintem ha ráöntöd akkor megy alá is és rá is nekem így működni szokott

kisCsigabiga 2009.12.19. 18:46:54

homok helyett jo a virágok alol kiszedett föld is? mert nemnagyon tudok homokot szerezni...:s

Boszi94 2010.01.01. 14:57:59

mi nem csináltuk meg mert azegyik osztállyal már meg csinálták,s tönkrement a g.pohár

Emhő Dávid · http://www.lombik.eoldal.hu/ 2010.01.08. 17:07:43

@Gábor14: haszbálhatsz stroncium-oldatod. Vegyszerboltban kapható. Azzal csinálod a tablettákat, a nedvesség elpárolog a stroncium pedig ott marad. Amikor meggyújtod az alkohollal benedvesített homokot, elvileg piros lesz. Vagy lehet stroncium-nitrát(ciklámen szín) is, vagy kálium bromát(lila szín). Ezeket azért nem ajánlom, hogy használd, mert ezek oxidálószerek és a többi cuccal máshogy fognak reagálni, mint ahogy szeretnéd. :D ; Vagy belekeverhetsz egy kis vízfestékport is(sokat), bár szerintem az nem fog látszódni.
süti beállítások módosítása