Mi a Szertár?

Egy blog minden szerdán megjelenő új videoszösszenettel. Amolyan természettudományos-technikai ismeretterjesztő videoblog.

robilaci (kukac) gmail (pont) com

A Firefox jól bírja az oldalt. Azzal nézd! =)

Utolsó bejegyzések

  • Iván Gábor IGe: Meghívó egy szakblogba: egely-wheel-egely-kerek.blog.hu/ (2012.05.27. 12:41) Új Szertár
  • marci9999: Egy jóü kísérletezós honlap www.science.freewb.hu (2011.10.19. 11:35) Új Szertár
  • tesz-vesz: hol lehet nitrogént beszerezni? mert úgy tudom az autótolvajok is ezt használják a kormányzár, és ... (2011.04.18. 21:41) Robbantás közterületen
  • GUMA: szia robi most bocs hogy tegetleg de szeretnék késziteni egy füstbombát ami kb 2 percg tart ha tut... (2011.02.05. 15:21) Új Szertár
  • markokos: Ez jó de én tudok jobbat csak más eszközökel olaj és ecet az olaj legyen alul és az ecet re tegyél... (2011.01.15. 16:15) Olcsó bornak híg a leve
  • Utolsó 20

Címkék

Összes címke

Hobbi-munkahelyem

Partner oldalak

Írd fel magad!

Hálaadás

Akik nélkül nem - így - jött volna létre a Szertár:
  • Fodor Tamás (D'N'S Stúdió)
  • Eszenyi "aaaTom" Tamás
  • Szigetvári Áron
Köszi, srácok! =)

Vigyázz! Latexveszély!

2009.02.25. 00:36

A latex-érzékenyek megint szívnak. Ebből a videóból megtudjuk, mit csinál a százas a lufiban, és hogy milyen fontosak a biztonsági figyelmeztetések.*

Az itt bemutatott kísérletet három év alattiak ne végezzék el, mert könnyen lenyelhetik az apró részeket.*

Kisgyermekek kérjék felnőtt segítségét a lufi elkötéséhez, nehogy beszoruljon az ujjuk a hurokba.*

Ha madzaggal kötnétek el a lufi száját, a madzag elvágását csak felnőtt felügyelete mellett végezzétek, mert az olló veszélyes!*

Vigyázat! Ha túlfújjátok a lufit, az kidurranhat, és megcsípheti az arcotokat, és az fájdalmas lehet.*

Fontos figyelmeztetés: Mindig mossatok kezet, miután pénzt fogdostatok, mert koszos, és tele van baktériumokkal, amik megbetegíthetnek titeket! A lufi száját hasonló okokból mindig hipós vízzel mossátok meg, majd alaposan, bő vízzel öblítsétek le.*

Soha ne fújjatok fel úgy lufit, hogy az valaki más szájában van, mert fulladást okozhat.* 

A százast ne hevítsétek fel használat előtt, mert megolvaszthatja a lufit, és ti is megégethetitek magatokat! Mélyhűtött százast se használjatok, mert fagyási sérüléseket okozhat!*

Ha csak egy picit is bizonytalanok vagytok a kísérlet elvégzésében, ne végezzétek el, vagy kérjétek egy felnőtt segítségét!*

Ezt a kísérletet mindenki kizárólag saját felelősségére végzi el otthon. A Szertár készítői semmilyen felelősséget nem vállalnak a kísérletezőknél vagy harmadik félnél esetlegesen beálló károkért, legyen szó akár egészségkárosodásról, akár anyagi kárról.*



*Igen, cinikus voltam. A latex-érzékenyektől bocsánatot kérek. 

 

 

Zsiros László Róbert

41 komment

Címkék: lufi pénz veszélyes fizika forgás centripetális erő

A bejegyzés trackback címe:

https://szertar.blog.hu/api/trackback/id/tr8964290

Am580 2009.02.25. 07:18:57

nagyon jó. egyszerű és látványos. be fogom mutatni a gyerekeknek.
szerintem átlátszó léggömböt fogok használni.

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.02.25. 07:35:35

@Am580: Én is egy erősen áttetszővel kezdtem (azért fehér az első lufi). Aztán szétszakadt, ahogy tettem bele a pénzt. =)

ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2009.02.25. 08:23:10

A végén pörgetés közben kipukkaszdhattad volna a lufit! :) Szeretek veszélyesen élni. :)

OFF
Ki jön a szombati Budapesti Szkeptikus Konferenciára?
szkeptikus.bme.hu/
( ingyenes, úgyhogy nem reklám! :) )
/OFF

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.02.25. 08:39:44

@ezobiooko:
bocs, ezt már nem mertem bevállalni. féltem, hogy megsérülne a dobhártyám.

OFF
A szkeptikus konferenciák mindig akkor vannak, amikor dolgozom. Biztos a negatív csí áramlása miatt esik egybe mindig a két időpont.
Másrészt a Csodák Palotájában konkurens rendezvényt csinálunk Robban az uborka! címmel. Ez jobb. Sokkal. Ide gyertek. Igaz, nem ingyenes, de emellett még játszani is lehet egész nap! Éljen a tisztességes verseny! =)))
ON

2009.02.25. 10:08:23

A post elején lévő figyelmeztetések a legizgalmasabbak... így, hogy felhívod rá a figyelmet, tuti valaki nekiáll megcsinálni pár "érdekességet". Például bevág mikróba egy százast... :-)
Fagyásról meg eszembe jutott egy tapasztalat!!! Tavaly nyáron, mélyhűtőből szedtem ki egy (valószínűleg vizet több arányban tartalmazó) jégkrémet, hozzáérintettem a számhoz, és odafagyott! Röhögésből sírás lett... fogalmam se volt mit tegyek, csak tépkedni próbáltam, de iszonyat fájt, aztán a körülöttem lévő értelmesebbek odaráncigáltak a mosogatóhoz, és egy pohár hideg vizet öntöttek az érintett területre, aztán szépen le is vált a jégkrém a számról. Kb egy hétig be volt dagadva és égett :-(

Nyári Mikulás 2009.02.25. 10:39:32

"Soha ne fújjatok fel úgy lufit, hogy az valaki más szájában van, mert fulladást okozhat.* "

- ezt még átgondolom. érdekes ötlet. :-)))

hadriai 2009.02.25. 10:54:20

Na ez teljesen kész:D Győződjön meg róla, hogy gyerekek nem latex-érzékenyek:D És ehhez a kísérlet a szájban felfújós? :-O

sunabora: én egyszer egy kislányt láttam az oviban a mászókához fagyott nyelvvel... Az óvónénik nem tűntek túl gyakorlottnak ott. Tanulság: vigyázz, hova dugod a nyelved:P

tulok ex betonputtó · http://href.hu/x/5i07 2009.02.25. 11:06:55

Ti gyermekkorotokban sosem próbáltátok megnyalni a szóda patront közvetlen betekerés után? Én csak egyszer.

Nyári Mikulás 2009.02.25. 11:37:14

Akkoro én is bevallom. Nálunk a feles poharak egy része mindig a fagyasztóban van, hogy bizonyos alkoholtartalmú italokat elegánsan tudjak szervírozni.
Egyszer mosogatás közben rögtön nyitottam a mélyhűtőt, pakoltam be a vízes poharakat: oda is fagyott a tenyerem a frigó fém részéhez.

No comment...:-)))

GentleSpecter 2009.02.25. 11:44:26

@ezobiooko: Bárki mehet erre a Szkeptikus Konferenciára?

Am580 2009.02.25. 11:48:29

@Nyári Mikulás: és akkor még ki sem próbáltad a -80°C -os hűtőt kipakolni vizes kézzel kesztyű nélkül. a főnököm is csak egyszer....
(volt is ott nagy öröm bódottá')

Am580 2009.02.25. 11:50:16

@Biro_Peti: www.szkeptikus.bme.hu/
itt találhatsz információkat.

GentleSpecter 2009.02.25. 12:08:09

Köszönöm! A placebós előadásra szerintem beugrunk, sajna többre nem nagyon lesz időnk, de majd meglátjuk.

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.02.25. 12:44:14

@Am580: én kipróbáltam. vizes kesztyűben. a második hét után már éreztem az ujjaimmal. =))

meg vicces a vizes kézzel szárazjéghez nyúlás is. =) de előadásokon a közönség szokta értékelni (azért csak nagy ritkán vállalom be...akkor is véletlenül).

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2009.02.25. 13:33:00

Kedves Kommentelők!

LaTeX? Én is kedvelem eme szövegformázó rendszer, hiszen tanulmányaimban rengeteg képletet kell írnom.

Jó szelet!
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának IV. éves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon, osztatlan, kredites képzésben, nappali tagozaton

laci96 2009.02.25. 19:57:45

honnan tudjam hogy latex érzékeny vagyok-e?

laci96 2009.02.25. 20:02:55

különben is mi az a latex?

matt383 2009.02.25. 20:16:15

laci96: fújj fel egy lufit! Ha sikerült, semmi gond. Ha közben elájultál vagy valamilyen rohamot kaptál, akkor latex-érzékeny vagy. ;)

zul 2009.02.25. 23:42:38

Ne haragudjatok, de most kötözködnöm kell...
Először is a centrifugális erő szorítja a százast a lufi falához, nem a centripetális, másodsorban, az, hogy a százas meg akarja tartani a forgási síkját, pont azt vonja maga után, hogy a százas forgási (és egyben keringési) síkja elég lassan követi a lufi elforgatását. Az, hogy a százas továbbra is a szimmetriatengelye körül forog, és merőleges marad a lufi falára, (nem kezd "bukfencezésbe") annak a következménye, hogy a tehetetlenségi nyomatéka lényegesen kisebb a szimmetriatengelyére, mint arra merőleges bármely tengelyre.
Csak azért, mert máskor mindíg sokkal precízebben indoklod meg a kisérleteket (meg mert a mechanikához értek, a többibe meg nem szívesen dumálok bele :)).

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2009.02.26. 00:01:43

Ugyan miért van az, hogy a "Combino"-s mozit 4 hónap alatt 500-szor nézték meg, míg a "Latex"-est 23 óra alatt 3600-szor? :)
A százas egyenesen mozogna/repülne, ha a lufi fala a centripetális erejével nem szorítaná/kényszerítené körpályára.

GentleSpecter 2009.02.26. 00:33:59

@gg630504: Azért, mert kint volt a poszt az index címlapon.

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.02.26. 00:41:56

@zul: Kötözködj! Azt hiszem, valami ilyesmiért csináltam a blogot, hogy megvitathassuk ezeket. ;)))

Viszont a centrifugális erővel nem értek egyet. (Lehet persze, hogy csak azért, mert nem értek a mechnaikához =) ).

Szerintem ez a kísérlet állatvédők által is jóváhagyható alternatívája annak amikor egy macskát forgatsz a fejed fölött a farkánál fogva. A macskát (százast) a körmozgásra érintő irányú sebességre kényszeríted minden időpillanatban. A sebesség iránya viszont pillanatról pillanatra változik, ahogy a macska (százas) halad körbe. A pillanatnyi sebességre merőleges lesz a gyorsulás (és így a gyorsító erő) iránya, tehát a kör közepe elé fog mutatni (ezért centripetális). [Most fáradt vagyok levezetni (meg lerajzolni) vektorokkal, hogy hogy jött ki a 90°, de benne van a középiskolás fizikakönyvekben - Becsszó megnéztem, mielőtt kommenteltem: Dr Zátonyi Sándor, Ifj. Zátonyi Sándor: Fizika; A merev test és a folyadék mechanikája; 1. kiadás, 1995; 45. oldal).

Bár a centrifugális erőbe is bele tudom valahogy gyömöszölni az okfejtést. Mert ha a lufit, mint forgó inerciarendszert tekintem, akkor valóban a centrifugális erő legyen a százassal. De az csak olyan inerciarendszer-függő látszaterő.

Abban, hogy miért nem kezd bukfencezni a pénz odabent, tökéletesen igazad van. Ez tényleg hiányzott is a videóból, hogy miért kezd egyáltalán gurulni a pénz odabent (már ha nem csúszik körbe-körbe egy darabig...de akkor itt már a súrlódásra is kitérhetünk ;) ).

Viszont a merőleges kérdést még átgondolom. Most viszont lassan egy óra. Ideje aludni menni. =))))

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.02.26. 00:46:59

@gg630504: ja igen, ezt így is meg lehetett volna fogalmazni =)))))

azt hol látod, hogy hányan nézték meg a videót? (lehet, csak nekem nem tűnt fel eddig)

2009.02.26. 10:06:19

@Zsiros László Róbert: hányan nézték meg a videót: megnézed youtube-on a videódat, és alatta van kiírva Views: 3,692
;-)

zul 2009.02.26. 21:38:15

Na asszem meg kell védenem magamat (meg az álláspontomat). A centripetális gyorsulás (illetve erő) ahogy helyesen mondjátok, a körpályára merőlegesen befelé hat, tehát az a mondat, hogy "a centripetális erő a százast a lufi falához fogja nyomni" nem igaz, hiszen a százast a centripetális erő befelé húzza, tehát a lufi falától távolodásra szeretné késztetni. A hunyó tehát csak a centrifugális erő lehet, ami körmozgásnál kifelé (tehát a lufi fala felé) hat (ezt még a wikipedia is megmondja)
A merőleges dologról annyit, hogy ha meg tudnád oldani, hogy a lufiba (vagy bármi más üregesbe ha már itt tartunk) nem pénzt teszel, hanem ingát, ami szintén tartja a síkját, akkor már tényleg hiába forgatnád a lufit amerre akarod, az inga maradna a síkjában (már ha meg tudod oldani, hogy ne ütközzön bele a lufi falába, vagy bármi másba).

Amúgy remélem sikerült kialudnod magad :)

Zughekker Zita · http://zughekker.blog.hu 2009.02.27. 00:06:27

Szerintem az érmét a csí tartja mozgásban :-)

A latexérzékenységről jutott eszembe, hogy mekkora szívás lehet latex-érzékenyként latex-fétisesnek lenni.

mig8 (törölt) 2009.02.27. 20:22:55

Erről nekem egy másik kísérlet jut az eszembe, amit egy vadászrepülőn végeztek el.

1. Megy a vadászgép egyenesen előre és teát töltöttek egy kannából egy csészébe. Sikerült - de mondjuk ez nem csoda.

2. Megy a vadászgép egyenesen előre és közben forog a saját tengelye körül. És csodák csodája, a teát ismét sikerül kiönteni!

Keressetek rá a youtube-on, szerintem ott os fenn van. :-)

Endrow 2009.02.27. 22:26:00

Nos, először is szeretném tisztázni hogy eghyikőtöknek sincs igaza. Szerintem a centripetamorfonális konflúziós erő tartja a százast mozgásban... Hát, most nagyot csalódtam bennetek. Ezt nem tudni ;)

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.02.28. 07:52:54

@mig8: nem keresek rá. inkább megcsinálom. =)

(nem tud valaki kölcsönadni egy vadászgépet?) =))

@Endrow: ja, tényleg! =) egy ideig persze arra gondoltam, hogy a pozitív gondolkodás, és a lufi helyzete. mert csak vízerek fölött működik (ezt elfelejtettem mondani) =)

Rosehip 2009.02.28. 10:04:18

Köszönjük ezt az igazán klassz oldalt két napja a gyerekeinkkel csak ezt nézzük, hogy az elôzményeket is megismerhessük. Tegnaptól pedig gyártják a kisérleteket.

A Csodák Palotájáról meg annyit, hogy a kisfiam még anno négyévesen azt mondta jobb hely, mint a Vidámpark! Szerintem ez egy nagyon komoly elismerés.
:-D

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2009.02.28. 11:53:34

Egy ( egyre fogyatkozó létszámú ) angol tudóscsoport kimutatta: a geocentrikus világkép szorítja a százast a lufihoz. Más nézetet valló tagjaik sorra máglyahalált haltak.

nyari mikulas (törölt) 2009.03.01. 19:01:33

En ugy tanultam, hogy a centripetalis ero az ami a korben mozgo testet a palyan tartja (itt a leggomb fala fejti ki es a penzermere hat), ennek ellenereje a centrifugalis ero, amivel a test hat vissza (esetunkben a pemzerme hatasa a lufi falara).

Hogy melyik szoritja a ket testet egymashoz, az szerintem nezopont (vonatkozasi rendszer) kerdese.

Ami szamomra lenyegesebb, hogy ennek semmi de semmi koze ahhoz, hogy porgettyukent viselkedik es forgasi sikjat igyekszik megtartani a rendszer.

Ott valami impulzusmomentum (angular momentum, L=r*p) megmaradasa az amirol en tanultam... ha memoriam nem csal meg.

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.03.01. 19:11:22

@tamaskodo: én sem azt mondtam, hogy a centripetális erő miatt tartja meg a forgási síkját. csak "zárójelesen" jegyeztem meg, hogy további érdekessége a jelenségnek, hogy a pénz mindig merőlegesen fog állni a felszínre...

berettyo 2009.10.23. 12:18:21

Zavar valami....Amit látunk, az tényleg a centripetális erő hatása, vagy a centrifugálisé?
Szerintem az utóbbié!!!!

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2009.10.23. 17:28:54

@berettyo: Szerintem nézz utána, mit jelent a "centripetális" szó. Valamint a "centrifugális". Ha ez megvan, gondolkozz el, milyen irányú erő kell, hogy az érme körpályán mozogjon. ( Merthogy anélkül egyenesen mozogna. ) Utána egyszerű kiválasztani, melyik hat az érmére. És egyáltalán van-e a másik, vagy csak az egyik ellenereje.

berettyo 2009.10.25. 09:33:38

@gg630504: Utána néztem. A centripetális sugárirányút, a centrumba tartót jelent. A centrifugális pedig sugárirányban kifelé tartót.
Vagyis az érme azért préselődik a lufi belső felszínéhez, mert a centrifugális erő kifelé tasztítja. És azért gurul az érme, mert a sebességvektor érintőirányban hat. És azért marad gurulás közben állva, mert a surlódása így minimális, és megtartja impulzusmomentumát.

Szóval sokféle erő működik itten. A centrifugális és centripetális erő pedig akkor is két erő, ha egymás ellenerejei. Már csak azért is kettő, mert ellentétes irányúak.

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2009.10.25. 10:24:07

@berettyo:
Nem az érme nyomja a lufit, hanem a lufi nyomja az érmét. Ha nem lenne lufi, akkor az érme egyenes vonalban mozogna. Ez az ok. Centripetális erő van, hiszen az érme körpályán mozog.
A lufira kifelé ható erő csak a centripetális erő ellenereje. Ez csak okozat.
Nem az a kérdés, milyen erő hat a lufira, hiszen a lufi nem akar semerre sem mozogni. De az érme egyenesen akar. Hogy mégsem teszi, rá kell erőnek hatni.

Rendkívül sokat árt a tudománynak, hogy a ruhaszárító háztartási gépet nem centripetának hívják. Az oldalfal centripetális ereje benntartja a ruhát. A víz átfolyhat a falon, nem hat rá a centripetális erő, így egyenes vonalban kirepül. Hol is van a centrifugális erő? Sehol, csak a centripetális ellenereje van, amit sajnos külön névvel is elláttak. Sok embert összezavar.
Olyan, mint amikor az alma nyomja az asztalt, és ezt gravitációs erőnek nevezik, de az asztal is nyomja az almát, amit pedig elneveznének antigravitációs erőnek.

berettyo 2009.10.26. 17:28:32

Megnézted már, hogy miképpen lehet feloldani a "centripetáls" szót? centri = középpont; peta = tartani. Vagyis a centripetális szó "középpont felé tartót" jelent. Szerinted az érme a középpont felé tart? És ha a lufi nem mozgott volna, akkor az érme mozoghatna?

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2009.10.27. 23:11:02

@berettyo: "Szerinted az érme a középpont felé tart?"
Igen. Ha nem tartana a középpont felé, akkor érintő mentén egyenes vonalban távolodna tőle.
Ok, köss egy tárgyra zsineget, forgasd meg a fejed felett. Engedd el, hogy ne hasson rá centripetális erő. Na ugye, hogy egyenes vonalban az érintő mentén fog mozogni magától. Ehhez képest amikor hat rá a centripetális erő, a középpont felé tart a mozgása.
süti beállítások módosítása