Mi a Szertár?

Egy blog minden szerdán megjelenő új videoszösszenettel. Amolyan természettudományos-technikai ismeretterjesztő videoblog.

robilaci (kukac) gmail (pont) com

A Firefox jól bírja az oldalt. Azzal nézd! =)

Utolsó bejegyzések

  • Iván Gábor IGe: Meghívó egy szakblogba: egely-wheel-egely-kerek.blog.hu/ (2012.05.27. 12:41) Új Szertár
  • marci9999: Egy jóü kísérletezós honlap www.science.freewb.hu (2011.10.19. 11:35) Új Szertár
  • tesz-vesz: hol lehet nitrogént beszerezni? mert úgy tudom az autótolvajok is ezt használják a kormányzár, és ... (2011.04.18. 21:41) Robbantás közterületen
  • GUMA: szia robi most bocs hogy tegetleg de szeretnék késziteni egy füstbombát ami kb 2 percg tart ha tut... (2011.02.05. 15:21) Új Szertár
  • markokos: Ez jó de én tudok jobbat csak más eszközökel olaj és ecet az olaj legyen alul és az ecet re tegyél... (2011.01.15. 16:15) Olcsó bornak híg a leve
  • Utolsó 20

Címkék

Összes címke

Hobbi-munkahelyem

Partner oldalak

Írd fel magad!

Hálaadás

Akik nélkül nem - így - jött volna létre a Szertár:
  • Fodor Tamás (D'N'S Stúdió)
  • Eszenyi "aaaTom" Tamás
  • Szigetvári Áron
Köszi, srácok! =)

Rakéta a Margitszigeten

2009.07.07. 20:24

 Kedden a kora reggeli órákban rakéta hasított a Margitsziget fölötti légtérbe. Igaz, nem túl magasan.

Két napirendi pontunk van. Az egyik az esedékes Szertár-adás, amin 1'30" alatt át is eshetünk.

 

A másik már kicsit bonyolultabb. Meg kéne beszélnünk a blogtalálkozót. 

Az első Szertár találkozó története

A Szertár több mint egy éves fennállása alatt a kommentekben többször felmerült már az igény egy blogtalálkozóra. Ám legyen! Véssétek be a naptárba: 2009. július 26. délután 4-5-6-7 óra.

A Szertár látogatók körében végzett abszolút hiteles, és reprezentatív felmérés mostani állása szerint a válaszadók közel egyharmada (30,6%) nem akar őszinte sajnálatára nem tud eljönni a blogtalálkozóra. Ez van. Majd a távolból gondolunk rájuk. 

Az ellenpólust az a 28,1 százaléknyi válaszadó jelenti, aki feltétel nélkül, valószínűleg, akár tengerimalaca kockáztatása árán is hajlandó időt szakítani az összejöveteljre. Rájuk majd ott a helyszínen gondolunk.

A legnagyobb válaszadói csoportnak azonban nagyok az igényeik: 41,3% ugyanis még valószínűleg a háza ajtaján sem lép ki, ha nincs közös kísérletezés. Rájuk szintén a helyszínen gondolunk, ugyanis lesz közös kísérletezés!

Ezek voltak a tények. Amiket viszont innentől írok, vita tárgyát képezik. Ímhol meg is nyitom ezennel a vitafórumot alant.

Lehetséges helyszínek

Margitsziget 

Előnyök: könnyen megközelíthető, nyugis, és mivel lehetnek odabóklászó emberek, tökéletesen összecseng a Szertár alapfilozófiájával (ti. terjeszteni a természettudományok jófej oldalát minél szélesebb körben). Ja, és van közel sörözési lehetőség.

Hátrányok: egy csomó kísérlet kiesik, ugyanis jó lenne, ha a nyugalomra vágyó napozók nem kapnának szívrohamot egy folyékony nitrogénes palack robbantásától, a Nagyrét pázsitja nem égne hamuvá egy parázson járástól, és az endemikus rágcsálókból sem válna új WWF címerállat. Ja, és esetleg bőrig ázunk, ha esik (de nem fog).

Más helyszín (ennél konkrétabb ötletem nincs)

Előnyök: ami a Margitszigetnél hátrány.

Hátrány: ami a Margitszigetnél előny.

I have a dream

Az az elképzelésem, hogy egy olyan Szertár találkozónak van értelme, ahol kicsik és nagyok együtt nyomhatják a kísérleteket. Ha valakinek van kedvenc kísérlete, bemutatható természettudományos jelensége, saját barkácsolt kütyüje, préselt tengerimalaca, az hozza el, hogy mindenki láthassa. Még az is, aki csak véletlenül téved oda kíváncsiságból (lásd fentebb).

Viszont hogy összehangoljuk, hogy ki mit szeretne látni, hozni, azt vitassuk meg. 

Tehát alapból bedob mindenki a táskájába két szendvicset meg egy üdítőt a napszemüveg és a törülköző mellé. Ezen felül pedig egy adott kísérlet hozzávalóit. Például biztos lesz nálam pár üveg kólalájt meg néhány adag mentosz. Esetleg Nyári Mikulás beszáll egy kis folyékony nitrogénnel, hogy ehessünk fagyit...

Javasolt hoznivalók

- pl. építsetek az enyémnél jobb vizes rakétát (nem lesz nehéz). a "platform" adott (pumpa és parafadugó lesz nálam, de ha nem kompatibilis a rendszer, hozzatok!). ezt főleg a kisebbek tuti élvezni fogják.

- ha valakinek van kedve, nekiállhat fekete kartont vágni (mondjuk kreatívan lepke formára), hogy aztán körömlakkal meg vízzel emlékként hazavihessen mindenki (akinek jut) egy-egy szivárványt

- egy kiló krumpli, néhány PVC cső darab és fakanál, és lehet krumplipuska csatát játszani (jobb, mint a paintball) =) Akár szervezhetünk is most csapatokat.

- a termitreakciót még átgonolom, mennyire jó ötlet. elvileg már elkezdtem egyezteteni betonozott placc használatáról, de még nem jutottam sokra. 

- [...]

Nosza! Hozzá lehet szólni!

Jövő hétig ügyködjük ki, aztán meghirdetem a fullprofi hivatalos verziót.

 

Zsiros László Róbert

29 komment

Címkék: ajánló víz palack mozgókép nyomás légnyomás blogtalálkozó

A bejegyzés trackback címe:

https://szertar.blog.hu/api/trackback/id/tr351232720

hodosy · http://dkvfigyelo.blog.hu 2009.07.07. 23:02:19

látom nincs nagy tolongás.
mennék, de Pestre nem megyek:S
Debrecenbe mennék de az meg neked nem jó
tehát sok szerencsét, nagy robbantásokat
a tengerimalacoknak sok szerencsét vagyis jó repülést,
de videós beszámolót feltétlen kérünk!!!

Mr. X 2009.07.07. 23:28:57

Sch qpán építettünk vizirakétát, 16 egész valahány másodpercig volt a levegőben.. Igaz, csak a kilövőállomás volt 1.5m magas, becsapódáskor pedig a megerősített vastagfalú visszaválthatós üveg szilánkosra tört... Sajnos kicsit balesetveszélyes :(

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.07.08. 07:44:44

@hodosy: Házi feladat (matematika): ha egy internetes szavazáson 479 ember jelzi, hogy elmegy egy eseményre, hány ember jelenik meg a valóságban? =) Szerintem ha egy 0,1-es szorzóval dolgozunk, már az is egész szép eredmény lenne. Amúgy meg még bőven van idő tolongani. =)

Én asszem jövő héten megyek Debrecenbe. =) Igaz, az "hivatalos" út lesz, de ott is lesznek kísérletek. =)

@Mr. X: wow! egy ilyen baromi jó lenne, de hát sajnos tényleg jó eséllyel agyonvág egy tengerimalacot. =/ De azért egy lájtosabbat építhettek =)

blogger01 2009.07.08. 08:13:34

Én nem lehetek utt. ha csak nem tudok 75 kmt gyalogolni.:/
De azért csináltok felvételeket????:D

Njugi · http://belabafs.blog.hu/ 2009.07.08. 10:10:28

Ha megkérhetlek, egy extra hosszú Szertár adásba rakd be a lehető legtöbb kísérletet amit csináltok. Én elutazom, nem lehetek ott :S

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2009.07.08. 10:37:29

Remélem a hydrakéta működik elektromos hajtású légsűrítővel is, mert amikor hagyományos pumpát tettem az autóm kerekére simán felemelt a légnyomás.
----
Más. Kísérlet az impulzusmegmaradásra. Kellékek: pénztár áruszállító szalag, hengeres tárgy. Tárgyat rá kell tenni a szalagra, a tárgy tengelye ortogonális legyen a szalag mozgásirányára. Amikor a szalag megindul a tárgy marad a helyén. És az utána lévő áru elüti :)

KEkekekeke 2009.07.08. 12:44:28

Üdv.! Már egy jó ideje nézem a blogod és nagyon tetszik. Amikor először megnéztem az egyik videót úgy rákattantam, hogy aztán egy huzamba az összes addigit végignéztem. Egyedi amit csinálsz ne hagyd abba!

Viszont ami gáz, nagyon szívesen eljöttem volna a találkozóra de sajnos akkor még nyaraláson leszek. Majd legközelebb!

Hali

legendary 2009.07.08. 13:22:16

elvileg ott leszek, de gyakorlatilag még messze van, úgyhogy nem tudom biztosan. :)

Nyári Mikulás 2009.07.08. 14:09:35

1) ott leszek...
ha kísérletképpen kisbalták potyognak az égből, akkor nem.
2) viszek még egy főt, hű fegyverhordozómat, ő cipeli majd a krumplipuskát
3) igen szigorúan nézek a galaxis minden irányába, hogy nem jönnek el azok, akik jelezték, hogy ez minden vágyuk.
4) az lenne a jó, ha olyan jól éreznénk magunkat, hogy letennénk az alapjait egy szertár-klubnak.

digyi 2009.07.08. 15:12:31

Én azt hiszem megyek, sőt még embert is vinnék magammal, csak tájékozódási analfabéták vagyunk, és pesten sem túl járatosak, szóval a déli pályaudvartól valami útmutatás, hogy hogy jutunk oda, és hogy fogjuk felismerni a mindenkit...? (persze mert korán érkezünk, és akkor még nem lesz tömeg, ami mutassa az utat) :)
(És persze még sok egyéb idióta kérdésem van, de ezt majd a konkretizálásnál:D )

Nyári Mikulás 2009.07.08. 16:47:31

Sétálni akarsz vagy tömegközlekedni?
BKV: Délitől metróval egy megálló a Moszkva tér, ott érdemes átszállni a 4-6-os villamosra, aminek a negyedik megállóját úgy hívják, hogy...
nu, szerinted?
Margitsziget...:-)))

/a vízrony jó tájékozódási ponty lehet, de nem akarok belecserfeskedni, múltkor is kaptam a számra a nagy boldengloglozás miatt...:-)/

Endrow 2009.07.08. 20:23:07

Én nem tudok elmenni, de nem is arra szavaztam. Sajnos túl messze lakok, max vonattal tudnék Budapestre jutni. Azért sok szerencsét és mégtöbb kísérletet kívánok nektek :)

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.07.08. 21:19:10

@digyi: minden nagyon részletesen le lesz írva legalább egy héttel előtte. egyelőre még csak tervezési fázisban vagyunk. még a margitsziget sem tuti, az meg pláne nem, hogy melyik része. =) főleg, ha lesz termitreakció is (épp most folyik az egyeztetés =))) )

@Nyári Mikulás: jaj már nyárimiku. tudod, hogy milyen frusztrált, fogvacogva félénk, félnótás fizikablogger vagyok. =) amúgy most néztem a goldenblogot ( goldenblog.hu/2009/osszeallt_a_szorakozas_mezony ), rengeteg blog került be a szórakozás kategóriába (meg úgy általában mindbe). nem baj. legalább nemesb a verseny. =)

@Endrow: remélhetőleg, majd csinálunk sok-sok videót. =)

digyi 2009.07.09. 09:33:13

@Nyári Mikulás: köszönöm szépen :)

@Zsiros László Róbert: oké :) nekem lényegében mindegy, hogy hol van, csak találjak oda... :)

2009.07.09. 10:30:28

én szívesen el megyek de van egy kérdésem tengerimalac helyett nem jó egy kutya? :D

Nyári Mikulás 2009.07.09. 11:35:57

FIGYÚ! MI TUDUNK SZAVAZNI A GOLDENBLOGON VAGY MOSTMÁR CSAK A CIVIL ZSŰRIN MÚLIK?

Zsiros László Róbert · http://www.szertar.com 2009.07.09. 11:46:34

@Gamer-x: mivel nagyobb a tömege, ezért nagyobb rakéta is kell hozzá. de hozhatod. =)

@Nyári Mikulás: nem tudom, pontosan hogy megy. de a caps lockot nyomd ki lécci. =)

Korbuly · http://fuckit.blog.hu 2009.07.09. 23:08:23

Ha összejön a blogtalálkozó akkor ott a helyünk. (Pécsről jövünk ketten...:D)

clarexx 2009.07.11. 10:50:15

Sziasztok!Robi, az alsó korhatár kb. mennyi?
14 vagyok és akár egyedül is elmennék,mert Váci vagyok,Pestet meg ismerem(főleg azt a környéket)Valami "szülői felügyelet" kell vagy lehet nélkülük is menni?

Emhő Dávid · http://www.lombik.eoldal.hu/ 2009.07.11. 15:31:22

Nagyon szeretnék menni, de nem tudok, akkor táborban leszek. De(egyeztetés alapján) tudok adni sósavat, nátrium-hidroxidot, kálium-nitrátot, stb.. Egyébként sok sikert, sok "tolongót", jó szórakozást!

PETI 2009.07.11. 16:40:12

találtam egy érdekes linket a csillagászattal és fizikával kapcsolatban: index.hu/tudomany/holo0626/

Luos 2009.07.11. 19:24:20

Halihó, a margitszigetre asszem nem lehet kutyát bevinni, szóval csak óvatosa:) (persze javítsatok ki :P )

pro32 2009.07.11. 22:28:23

nekem van egy ötletem az hogy majd kesőbb (juni aug) mert igy sokan nyaralni mennek meg sztem MR.X-rakétája jó lenne csak a Dunába kéne lőni és videót majd kérünk amugy én se tok eljönni mert nekem is vmi nyaralás lesz:(((

pro32 2009.07.11. 22:29:57

később is lenne blogtalálkozó

Minusz 2009.07.12. 21:29:39

@Emhő Dávid: húh,ha nekem adod a KNO3-mat akkor lehet tudok készíteni rakétát,csak nem tudom hogy álcázom úgy hogy tudjak indulni vizirakétás kategóriába:Dmeg félek hogy a ferihegyi radar meglátja és a teve utcából kiküldik rohamosztagot :P

valami ilyesmire gondolok:D :

www.youtube.com/watch?v=aej5oziejcY

bár asszem már régeben is linkeltem valahol itt...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2009.07.24. 23:51:01

@Mr. X: Hali!

Én az unokaöcséimnek építettem ilyet. Kicsit szofisztikáltabb volt és 2,5 l-es Coca Cola-s palackkal ment. O gyűrű a palack nyakára, PVC lefolyócső az O gyűrűre, a lefolyócsőre körbe kábelkötegelőket ragasztottam a bütykös végével befelé. Az egészre kívülre egy nagyobb csövet húztam, így a bütykök megfogták a kólás palack peremét. A lefolyócső belsejébe egy autós szelep került. 8 atm-ra tudtam felnyomni. Indításkor egy spárgával húztam le a külső csövet, ami engedte kinyílni a kábel kötegelők bütykeit, amik elengedteék a palack nyakát és husss... 15-20 m-t simán ment. A felragasztott szárnyakat meg egyből letépte a gyorsulás.

Felhívtam a Pepsi-t, hogy mekkora nyomással tesztelik. Erre azt mondták, hogy gyártási titok. A Coka Cola-nál meg simán megmondták, hogy 12 atm. Mi itt a nagy titok?

Egyébként amíg van benne víz, addig adiabatikus folyamatként lehet modellezni. Amikor már csak levegő van benne, akkor azzal nem mentem sokra. Pedig a teljes Bernoullit és a div rot grad-ot is hadrendbe állítottam... :-)))

Lehet több fokozatút is csinálni. Kis adalék itt: en.wikipedia.org/wiki/Water_rocket

Pecséttörő 2009.07.25. 17:03:40

Helló!

Lehet, hogy én is elmegyek a gyerekkel (fiú 10 év) Akkor maradt ugye a Margitsziget?
Egyébként nagyon jó a blogod, ahol tudjuk, népszerűsítjük!
süti beállítások módosítása