Történt, hogy a kamerám a felboruló állványról 9,81 m/s2 gyorsulással száguldott a föld felé, majd az ütközés következményeként letört róla egy létfontosságú tosz. Per pillanat szárad a ragasztó**, nem bizgerálom, viszont jöjjenek a gyakran ismételt kérdések.
Az elmúlt két hétben tartósan napi 15 fölé emelkedett a Szertárral kapcsolatos, érdemben megválaszolandó emailek száma a postafiókomban***. Mivel általában szeretnék mindenkinek válaszolni, és a kérdések gyakran átfednek, ezt a kis forgatási kényszerszünetet kihasználom egy újabb kis GYIKolásra. Azokat a kérdéseket rakom ide, amelyek szinte minden nap előfordulnak. (Aztán holnap vagy holnapután jön az új kísérlet, nyugi.)
Ajánlhatok egy kísérletet?
Általában ez a kérdés egy, az alábbihoz hasonló email formájában érkezik:
"Szia! A héten nem volt videó. Gondolom, kifogytál ötletből. Láttam egy tök jó videót a neten egy kísérletről. Te is megcsinálhatnád! Itt a link..."
Nagyon örülök, amikor kísérleti témákat dobtok fel, de kérlek, gondoljátok át, hogy hol láttátok az adott kísérletet. Ha valami népszerű videomegosztó vagy hírportál főoldalán, akkor jó eséllyel én is láttam (vagy másoktól már megkaptam). Az abszolút toplistás kérések az instant jég, az egypólusú motor és az eltűnő üveg. Lesznek majd. Becsszó. Ezeket, kérlek, már ne kérjétek! Van még egy sor olyan kísérletfelvetés is, ami
a., kamu,
b., nagyon macerás,
c., nagyon drága,
d., kamu, nagyon macerás és nagyon drága.
Ajánlanál kísérletet?
(Ez a leggyakoribb kérés.) Általában az email valami ilyesmi:
"Szia! Kísérletet kell csinálnom fizika / kémia órára, mert ötöst akarok / bukásra állok / utál a tanár / utálom a tanárt."
Próbálok segíteni, de ha azt sem mondjátok meg, hogy hozzávetőlegesen milyen témakörben gondolkodjak, hanyadikosok vagytok, akkor nehéz. Javaslatok:
1. Nézzetek szét a Szertáron (rövidesen jobban kereshető kulcsrendszer lesz, ígérem). Ha volt már fenn olyan kísérlet, ami tetszik, akkor nézzétek meg a videót és a hozzá kapcsolódó megjegyzéseket. A kettő alapján általában már össze lehet rakni a kísérletet.
2. Ha tudjátok, milyen témakör, keressetek rá a neten. Magyar oldalakat is találni szép számmal, de angolul még szebb számmal ontja ki magából a találatokat a gugli. Súrlódás esetében mondjuk a "súrlódás + kísérlet" vagy a "friction + demonstration" kulcsszavakon át már biztos el lehet indulni. (Nagyjából én is így csinálom.)
Persze jönnek nagyon eredeti felvetések is szép számmal. Alapból ne fogjátok vissza magatokat, de az olyan videókat, amelyek csak hajszál híján nem kerültek be a legnézettebb youtube videók közé, már ne küldjétek. Köszi.
Mi az MSN-ed / Skype-od?
"Szia! Lenne pár kérdésem egy kísérlettel / a házimmal kapcsolatban. Megadnád az MSN-ed, hogy ott megbeszéljük?"
Nem használok MSN-t. (Skype-ot igen, de az most más kérdés.) Kérlek, tömören fogalmazd meg emailben, hogy mi a kérdés, ha tudok, válaszolok, ha nem, akkor chatablakban sem tudok. (Lásd továbbá az előző és a következő kérdést.)
Segítenél? Nem értem az anyagot / nem tudom megcsinálni a fizikaházit.
"Szia! A kedves osztályfőnököm, akit imádok / a szemét fizikatanárom feladott egy házit / beadandót / kiselőadást, de nem tudom megoldani / megírni / összerakni."
"Szia! Most tanuljuk a ...-t, de nem értem. Magyarázd el légy szíves!"
(Ezek a második leggyakrabban érkező emailek, és egyben a legidőigényesebbek megválaszolni.)
Hát sajnos van két probléma. Az egyik, hogy nem vagyok fizikatanár. Ebből az is következik, hogy nem biztos, hogy kapásból rá merek vágni egy választ olyan kérdésre, ami nem a szakterületem, utánajárni pontosan, felkészülni arra, hogy hogy tudom rendesen elmagyarázni, nagyon sok idő. (Egy-egy Szertár-videó vagy a Csodák Palotájában egy új kísérlet előtt igyekszem alaposan utánajárni az adott jelenségnek, és még így is becsúsznak bakik.)
A másik gond, hogy alapból a tanár feladata lenne, hogy megértesse veletek az anyagot (Na, most veszítettem el az eddigi tanár nézőket! =) ). Ő tudja, hogy mit adott le addig, milyen előzményt milyen szinten ismertek. Biztos vagyok benne, hogy minden tanár örül, ha a diák értelmes dolgok iránt érdeklődik, és a célja, hogy megértse az anyagot. (Na, most visszaszereztem párat...) Úgyhogy nyaggassátok őket nyugodtan! (...és ismét elvesztettem őket.) =)
Ha minden kötél szakad, marad a google, wikipedia vagy a könyvtár.
(Azért volt már kivétel. Pl. nagyon élveztem a fotoszintézis sötétszakaszának megvitatását. =) )
Eljönnél hozzánk a suliba kísérletbemutatót csinálni?
"Üdvözlöm! Az iskolánkban havonta / évente / rendszeresen / rendszertelenül / eddig soha, de majd mostantól van kísérletezős nap. Nagyon örülnénk, ha el tudna jönni egy rövid bemutatót tartani a gyerekeknek. Kérem, írja meg, hogy milyen feltételek mellett vállalná."
"Szia! Nem jönnél el hozzánk megtartani egy kísérletes fizikaórát? Jó fej a tanárunk, megengedné, meg már fel is vetettük neki és ő igent mondott."
Sajnos ahhoz, hogy egy előadásra való kísérletet összeállítsak, felkészüljek, elmenjek, megtartsam, stb. nagyon sok idővel jár. Egyelőre ezeknek a kéréseknek - bármennyire is szeretnék - nem tudok eleget tenni. Fel szoktam ajánlani, hogy a Csodák Palotájának van olyan "utazó előadás" szolgáltatása, hogy akár a kollégáim, akár én kimegyünk iskolákba, rendezvényekre kísérletezős előadást tartani. Nagyon szórakoztatóan és persze vérprofin. =)
Randiznál velem?
"Szia! Nagyon helyes srác vagy, teljesen oda vagyok érted. Csatoltam magamról egy tucat képet. Ez pedig a telefonszámom: +36..... Randiznál velem?"
Na jó, ilyen kérdés relatív ritkán érkezik. =)
A vicc, hogy mialatt ezt megírtam, jött újabb két mail. =)
-------------
*Vagy [fekk] vagy [eféjkú], ahogy tetszik.
**Köszönet érte Nagy Viktornak. =)
***Gondoljatok bele: emailenként átlag egy perc olvasás, három perc válaszadás, az napi egy óra levelezgetés...és ez csak a Szertár... Oké, gyakran kopipésztelek, így csak háromnegyed óra. =)
Utolsó bejegyzések